Huurdersvereniging Bodegraven Bodelolaan 20 – 2411VR Bodegraven
0172 – 572 295

Urgentie

Heeft u om sociale of medische redenen dringend een (andere) woning nodig en lukt u dit niet via de reguliere weg, dan kunt u een sociale of medische urgentie aanvragen.
Met een urgentie heeft u gedurende één jaar voorrang op andere woningzoekenden.
Meer informatie over de procedure vindt u hieronder.
Voor een financiële urgentie kunt u terecht bij het gemeentehuis van uw woonplaats.
Doe de urgentietoets om in te schatten of u recht heeft op urgentie.

Hoe en waar vraagt u een urgentie aan?

Woont u in de gemeente Gouda of Bodegraven? Maakt u dan een afspraak met één van onze medewerkers van het Woonservicepunt.
Zij kunnen u de procedure uitleggen en geven u de aanvraagformulieren mee.
Woont u in Moordrecht, gemeente Zuidplas?
Dan kunt u een urgentie bij de betreffende gemeente aanvragen.

Kosten

Voor het aanvragen van een urgentieverklaring worden behandelingskosten in rekening gebracht.
De drie gemeenten hanteren verschillende tarieven.
U betaalt de kosten vooraf per pin op het kantoor van Mozaïek Wonen.
Gouda (prijspeil 2017)
– Sociale urgentie € 69,95
– Medische urgentie € 69,95

Bodegraven (prijspeil 2016)
– Sociale urgentie € 64,25
– Medische urgentie € 64,25

Moordrecht In Moordrecht zijn geen kosten verbonden aan het aanvragen van een urgentie.

Verder?

Als de aanvraag compleet is, stuurt de medewerker van Mozaïek Wonen de volledige aanvraag met alle bewijsstukken naar een onafhankelijke instantie. Deze instantie nodigt u uit voor een persoonlijk gesprek. De instantie brengt daarna advies uit aan Mozaïek Wonen. Dit duurt circa zes weken. ,

Hoe gaat het daarna verder?

Als de aanvraag compleet is, stuurt de medewerker van Mozaïek Wonen de volledige aanvraag met alle bewijsstukken naar een onafhankelijke instantie. Deze instantie nodigt u uit voor een persoonlijk gesprek. De instantie brengt daarna advies uit aan Mozaïek Wonen. Dit duurt circa zes weken. ,

Urgentie toekenning of afwijzing

Als de instantie u een urgentie toekent wordt door hen een zogenaamd zoekprofiel vastgesteld, waarbij de verlichting of oplossing van het probleem voorop staat. Bij urgentieverlening wordt dus geen rekening gehouden met woonwensen. U ontvangt schriftelijk bericht over de toekenning of afwijzing van uw aanvraag.

Wat als ik een woning weiger of na een jaar nog geen woning heb?

Met urgentie mag u één keer een woning weigeren. Indien u voor de tweede maal besluit om van een woningaanbieding af te zien, dan wordt de urgentie ingetrokken. Heeft u na een jaar niet gereageerd op een passende woning bij uw profiel dan vervalt uw urgentie. Als er geen passend aanbod was gedurende het jaar dan zullen wij voor u gaan bemiddelen en u een eenmalig aanbod doen. Als u dit aanbod weigert, wordt uw urgentieverklaring ook ingetrokken. Bezwaar Is uw urgentieaanvraag afgewezen, ingetrokken of bent u het niet eens met het zoekprofiel? Dan kunt u bezwaar aantekenen. Hoe u bezwaar kunt maken en binnen welke termijn u dit kunt doen, staat in de afwijzingsbrief vermeld. Vragen?

Ga naar de veelgestelde vragen over urgentie.

Huurdersvereniging Bodegraven is Stephen Fry proof thanks to caching by WP Super Cache